2016. február 26., péntek

Fókuszban a szerzőtárs - Publio szerzők körkérdései

A Publio szerzők Facebook csoportban született egy kezdeményezés, mely alapján a csoport szerzői kérdezik egymást. A hozzám intézett kérdések és a rájuk adott válaszaim következnek.

Kocsis Nagy Noémi kérdései:
- mondj magadról pár szót,
- beszélj a (leendő) könyveidről,
- ossz meg a többiekkel pontosan egy marketinggel, könyvkiadással, könyvírással kapcsolatos tapasztalatot!

Az írás tizenkét éves korom óta része az életemnek, mindig segített rendbe tenni a gondolataim. Tizenhat éves korom óta pályázom, húsz éves korom óta jelennek meg írásaim antológiákban. Első regényem 2010-ben jelent meg magánkiadásban, Naptánc címmel. Átdolgozott újrakiadását tervezem a Publionál. Az Őrzővel együtt öt befejezett regényem van. Egy novellás kötetem jelenleg korrektornál van, tavaszra tervezem a kiadását.
A könyvírással kapcsolatban: Nem is olyan régen rengeteget bújtam az írástechnikai oldalakat, tagja voltam különböző csoportoknak. Megpróbáltam elfogadni azokat az írástechnikai szabályokat, amiket az egyes kiadók követelményei miatt trendinek tartottak, ez teljesen összezavart, görcsössé váltam és végül már nem tudtam írni. Visszatértem az ösztönös íráshoz, és a kész írásokat véleményeztetem és korrektúráztatom inkább.

Judit Pados: Erika, emlékszel az első könyv első sorára? És hogy honnan jött az ihlet a műfajhoz, a történethez?
Egyetlen könyvem, novellám első sorára sem emlékszem, ugyanis nem az elején kezdem el őket. Általában egy jelenet ugrik be, ami lehet, hogy épp a történet vége. Ezek után úgy építem fel az írásaimat, ahogy az ember egy apró emlékfoszlányból visszaemlékszik élete legkülönösebb nyarára. Bolondulok a mesékért, mítoszokért, mondákért, a természeti népek kultúrájáért. Néha rádöbbenek, hogy az élet kegyetlen, és elegem lesz a tündérmesékből. Az igazán jó fantasy-t felnőttmesének tartom, belekerülhet az, amit a gyermekmesékből a kicsik lelkének védelmében kihagyunk, viszont épp ez a plusz az elixír, ami segíthet a felnőttnek elszakadni a hétköznapoktól.

Brátán Erzsébet: Hogy találtál rá a kiadóra, mennyire volt nehéz az út a könyvírástól a kiadásig? Tervezel még folytatást?
A könyvet részlet alapján bekérte egy nagyobb kiadó, és egy kis kiadó is kiadta volna, önerő megfizetésével, de „ilyen-olyan” okokból mindkettő meghiúsult. Végül egy nagyon kedves barátom szólt a Publio ingyenes kiadási akciójáról. A könyv kiadásával  kapcsolatos viszonylagos jó előzmények és az olvasói vélemények alapján bíztam benne, hogy a regény megállja a helyét, ezért mertem belevágni.
Az út nehézségéről: A könyvírás kalandregény, a könyvkiadás disztópia - dark fantasy környezetben.
A Tullia meséi-ből az Őrző-n kívül még egy rész teljesen készen van. Fent leírt módszeremnek köszönhetően előbb elkészült, mint az Őrző, de időrendben jóval Triar kora után játszódik. Most dolgozom a közvetlen folytatáson.
Mikor kezdtél el írni?
Harmadik vagy negyedik osztályban, a napköziben.

Enikő Czene: Naponta mennyi időt töltesz írással?
Az élethelyzetem miatt nem tudok mindennap írni, de mindennap olvasok, és bárhol és bármikor jegyzetelek, ha eszembe jut valami. Ha éppen novellán vagy regényen dolgozom, akkor a napi olvasás a már elkészült írás átnézését, javítását jelenti. Ha nincs legalább egy órám írni, le sem ülök, amúgy négy-öt órát szeretek egy huzamban írással tölteni.

Éva Ekker: Miért éppen az ősmagyar mondák világa fogott meg?
Diákszínpados koromban, még az általános iskolában, voltam egy honfoglaláskori táborban. Csodálatos rendezőnk és dramaturgunk volt, amit tőlük kaptam akkor - és az egész diákszínpados lét során - függővé tett.

Éva Horváth: A könyv fülszövege alapján ítélve a kitalált történet a XII-XIII. századot juttatja az eszembe. Miért éppen ennek a kornak a szelleme fogott meg? Érdeklenek a sámánok, táltosok történetei, gyógyítóképességei? Kedveled a történelmet?
Ahogy fent írtam a diákszínpad indított el, aztán egyre jobban érdekelni kezdett a történelem, a régészet (László Gyula), majd a néprajz és a vallástörténet. Tisztelem a természeti népek kultúráját, nagy szükség lenne arra, hogy megőrizzük és alkalmazzuk a természetről összegyűjtött tudásukat.

Zoltán Körmendi: Hogyan foglalnád össze az első megjelenésed óta eltelt egy évet egy mondatban a család, és egy mondatban saját nézőpontodból?
Egyetlen mondatban lehet a kettőt: a pozitív energiák, amiket a megjelenés szabadított fel bennem, erőt adtak, és segítenek újjáépíteni az életünket.

Tóth Bettina: Honnan jött a könyv cselekménye? Mi szolgál inspirációul, amikor megalkotod a természetfeletti lényeid? Hogyan/honnan jönnek a neveik? Meddig tartott megírni a történetet?
A kamaszkori első regényemből indul a történet, melyben szerepel egy kard, Triar kardja. Közel húsz év után elhatároztam, hogy megírom Triar történetét. Azokból a történelmi és hétköznapi személyekből gyúrtam össze, akik az évek során hatással voltak rám. Az állatok és lények ihletői a Közép-Európában élő vagy korábban itt élt állatok, a számomra fontos tulajdonságaikat és ismertetőjegyeiket felnagyítottam. A nevek nagy része saját ötlet, láttam magam előtt egy embert, lényt, és megkerestem, összeraktam a nevét. Akad néhány ismert fantasy név is, ezek filmekből, könyvekből vannak, amik hatottak rám. Öt évig írtam a könyvet, közben többször félretettem, nagyon kötődtem hozzá, és csak egy bizonyos lelkiállapotban írtam. Viszonylag sok kutatómunka van mögötte, ez sem segítette elő a gyors munkát. Elsősorban régészeti, történelmi, hadtörténeti vonalon, de olvastam népi gyógymódokról, sőt Triar sérülései miatt anatómia és sebészeti könyveket is. Ráadásul közben dolgoztam a Naptánc-on is...

Enikő Balogh: Kedves Erika! Ha olyat olvasol, hogy szívesen olvasnának még több részletet, cselekményt, stb. a történeted szereplőitől/-ről, akkor elgondolkozol azon, hogy valami előzmény vagy kiegészítő történetet írj? Vagy szimplán csak befejezted azt a könyvet/történetet és inkább újat írsz?
A Tullia meséit sorozatnak szánom. Ahogy fent írtam az Őrző-n kívül egy regény már készen van, és jelenleg írom a közvetlen folytatást. Van néhány szereplő, akikről már tervbe van véve legalább egy novella vagy kisregény, aztán majd kialakul, lehet, hogy több lesz belőle. Sok olvasó hiányolta a romantikát, ezért gondolkodom egy az Őrző történetével részben párhuzamos „fehér könyvön” Nindráról, a női főszereplőről, de nem tudom, hogy képes leszek-e megírni. Nem kifejezetten az én műfajom. Általában nehezen engedem el a szereplőimet, ezért ha életben hagytam őket, mindig van esély arra, hogy - magamtól, vagy mert  a visszajelzésekből úgy érzem -, írok róluk.

Lang Tünde villámkérdései:
Honnan jött az indíttatás az írásra? Milyen életesemények sodortak az írás felé?
Egész kis korom óta találok ki történeteket, mert féltem/félek a sötétben, egyedül, buszon, vonaton.
Mikor és mennyi idő alatt készült el az első műved?
A legelső egy vers volt a napköziben, ahogy fent írtam, gyorsan, kötelező feladat volt. A novelláimat általában egy nap alatt írtam, úgy húsz éves koromig. Azóta tudatoson írok, ez más munkamódszert jelent, hosszabb érlelés, többszöri javítás.
Miből merítesz ihletet az íráshoz?
Az életből.
Vannak tesztolvasóid, tanácsadóid?
Vannak.
Hogy néz ki nálad az alkotás folyamata? Minden egyes nap leülsz és írsz, vagy hullámokban tör rád?
Hullámokban.
Megszerkeszted, vagy hagyod szárnyalni a fantáziádat?
Hagyom szárnyalni a fantáziám, majd szerkesztem.
Szembesülsz nehézségekkel írás során? Ha igen, milyenekkel?
Az időhiány a legrosszabb, a magánélet néha átírja a terveim, és van időszak, amikor egyszerűen nem tudok írni.
A veled történtek, főbb életeseményeid visszaköszönnek az írásaidban?
Rejtetten.
A borítóidat te tervezed, vagy szakemberekre bízod?
Szakemberek.
Mi a véleményed a könyvkiadás jelenlegi helyzetéről?
Inkább nem minősíteném…
Miért döntöttél úgy, hogy magánkiadásban jelenteted meg a könyvedet?
A magyar könyv kiadás helyzete miatt.
Mit gondolsz arról, hogy sokan úgy vélik, magánkiadásban csak azok a könyvek jelennek meg, amelyeket a nagy kiadók nem találtak kiadásra méltóknak?
A nagy kiadók által kiadott könyvek egy része olvasásra nem méltó.
E-könyv vagy nyomtatott könyv párti vagy?
Nyomtatott, de a pénz nagyúr…
Van főfoglalkozásod? Mit szabad tudni róla, van köze az íráshoz?
Könyvtáros vagyok.
Minek tartod magad: művészléleknek vagy gyakorlatiasnak?
Művészléleknek, akit a gyakorlat néha nem hagy szárnyalni.
Más művészeti ágban is tevékenykedtél/tevékenykedsz?
Korábban rajzoltam, de nem tudtam azt lerajzolni, amit elképzeltem, csak leírni.
Te magad mennyire szeretsz olvasni? Van műfajod/íród/könyved?
Úgy kell a könyv, mint egy falat kenyér. Murakami Haruki, Leon Uris, Nicholas Evans, Henryk Sienkiewicz, Walter Scott, William Shakespeare.
Mely művek voltak rád hatással?
Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés, Sienkiewicz: Tűzzel-vassal, Leon Uris: Szentháromság, Nicholas Evans: A füstlovag, Murakami Haruki: Szputnyik, szívecském, még volt pár, de ezek jutottak elsőre eszembe.
Hogy viszonyul a családod az íráshoz?
Felemásan, ki így, ki úgy.
Melyik a kedvenc saját műved?
Most az Őrző.
Milyen visszajelzéseket kapsz?
Általában pozitívakat, de az érkező negatív kritikák is segítő szándékúak és legtöbbször jogosak.
Mennyire veszed a javaslatokat, kritikákat figyelembe egy következő mű írásakor?
Megfontolom őket.
Mit tanácsolsz kezdő íróknak?
Olvassanak sokat és írjanak sokat. Ebben a sorrendben.

Köszönöm a rengeteg kérdést! Megtisztelő az érdeklődésetek.

Szeretettel: Bogár Erika