2022. május 24., kedd

Erberling Judit: Vers a tengerben

  Könyvismertető

 
A könyv a moly.hu-n

Azt mondják, ez nem a versek ideje, mégis jelennek meg új kötetek, születnek új költemények, és vannak, akik olvassák őket.

A vers lehet szigorú formákhoz, előírt verslábakhoz kötött, betűkből alakot formázó kép,  lehet eklektikus, lázadó, ritmustalan, rímtelen, szabad... A vers líra, műnem; a vers líra, vagyis  lant, hangszer. Húrjai együtt pendülnek az ember lelkének húrjaival. Versszerető, -olvasó, dalhallgató ember vagyok, ám a versolvasáshoz hangulat és csend kell – bennem, körülöttem –, hogy tisztán, őszintén pendüljenek a sorok. 

Erberling Judit kötetét már igényes kivitelezése miatt is megéri kézbe venni, a fiatalos, nőies színvilágú borító lágyan szedett címeket és barátságosan tördelt verssorokat rejt magában. 

A Csupán ennyi vagyok bemutatkozó költemény után a természetet megidéző alkotások következnek, mint az Őszi reggel és a Csillag-csoda, melyek közé fájdalomról, csalódásról, lelkiségről szóló versek keverednek, mint a Tovább az úton... vagy épp a kedvencem, az Üresség.

"Egy váz vagyok, egy héj,
a hideg átfúj rajtam.
Én az üresség vagyok,
apró fájó dallam."
 
(Üresség - részlet)
 
A természeti képek mellett feltűnnek zenei utalások is.  A gyász fájdalma után a gyermeki örömről olvashatunk. A búcsúról, elmúlásról, magányról szóló verseket időnként a reményről, békességről szólók váltják.
 
Az otthon te vagy, senki más,
te: az érzés, a vers, a dal.
Ez nem döntés vagy választás.
Tudom, az otthonom te vagy.
 
(Te vagy az otthonom - részlet)
 
Nem archaizáló, régi költeményeket utánzó sorok ezek, hanem mai életképek, emlékfoszlányok, vallomások. A bennük megelevenített pillanatok alternatívát  kínálnak a technika és a körülöttünk villogó, gyorsan váltakozó képek ellenében. Erre példa a Kávéházi hangulat. A Szép álmokat, kicsi leány, az esti mese varázsával együtt is illeszkedik A Tűztánc és a Fausttá lennék... mellé, mindegyik olvasmányélmény megidézése.
 
A kötet így felöleli, magába gyűjti azokat a témákat, melyek a rohanó világban sokunkat foglalkoztathatnak. 
 
Köszönöm, hogy olvashattam!
 

Erberling Judit Facebook oldala.

A kötet megvásárolható a NewLine Kiadó webshopjában.